Word lid Bestel gratis

Longpunt Roosendaal, 17 mei 2018

Donderdagmiddag 17 mei was de spreker op het Longpunt Roosendaal Pieter Kipping, een 4e-jaars student sportkunde aan de Fontys sport Hoge school.

Hij begon met het stellen van pittige vragen over eiwitten. Het viel op dat er heel wat kennis over dit onderwerp in de zaal was. Eiwitten zorgen voor energie en opbouw van spiermassa. 20-30 gram per maaltijd is een richtlijn waarbij het belangrijk is de portie eiwitten over de dag te verdelen. Op de "Eetwijzer" van het Voedingscentrum kun je zien of je dagelijks voldoende eiwitten, vitaminen, mineralen etc. binnenkrijgt.

Om de algehele conditie en de spiermassa te versterken is een combinatie van juiste voeding en beweging aan te bevelen. Zonder bewegen wordt de extra energie omgezet in vet i.p.v. spieren. De bewegingsnorm van 30 minuten per dag is veranderd naar een bewegingsrichtlijn van 150 minuten per week.  Hierbij zijn ook spierversterkende oefeningen belangrijk gebleken. Vooral voor ouderen. Is het sporten/bewegen achter de rug dan is een portie eiwit weer gezond voor de spieren.

Deze middag is onze kennis over voeding en beweging weer wat bijgespijkerd!

Het volgende longpunt is op 14 juni aanstaande. Het onderwerp is: "Dokter, is het mijn hart of zijn het mijn longen?".

Uitleg over de samenhang tussen hart- en longproblemen. Een longarts geeft hierover meer informatie.